Perusterveydenhuolto kaipaa uudistusta

Aamulehti julkaisi alla oleva kirjoitukseni Näkökulma-palstalla 31.7.2015.

 

Perusterveydenhuolto on uudistettava vastaamaan tarpeita

 

Tampereella perusterveydenhuollon palveluilla tarkoitetaan niitä terveyspalveluita, joita suurin osa tamperelaisista käyttää kaikista useimmin. Perusterveydenhuollon kokonaisuuteen kuuluvat muun muassa terveysasemien lääkärien ja sairaan- ja terveydenhoitajien vastaanotot. Kokonaisuuteen kuuluvat myös useimpien harvemmin käyttämät mutta elintärkeät ensihoitopalvelut, jotka tuotetaan Pirkanmaan sairaanhoitopiirin toimesta. Hyvin toimivat perusterveydenhuollon palvelut ovat tärkeitä koska jos ihmisten vaivoihin ja ongelmiin voidaan puuttua ajoissa, voidaan tilanteen paheneminen estää, ja samalla vältytään vaativammilta sekä kalliimmilta hoidoilta.

Tampere on kasvava kaupunki ja asukkaiden määrän kasvu asettaa palveluiden riittävyyden koetukselle. Palveluiden riittävyyteen vaikuttaa myös väestön ikääntyminen. Ikääntyneet ihmiset tarvitsevat yhä kattavampia palveluita myös perusterveydenhuollossa. Yhtenä tekijänä palvelutarpeen kasvussa on myös tiedon ja osaamisen lisääminen. Yhä useampaa vaativaa ongelmaa ja pitkäaikaissairautta voidaan hoitaa myös perusterveydenhuollossa mutta tämä vaatii osaamisen saamista kattavasti käyttöön terveysasemille. Tilannetta vaikeuttaa myös julkisen talouden tilanne. Palveluihin ei ole odotettavissa juuri lisää rahaa. Mahdolliset kuntien valtionosuuksien leikkaukset hankaloittaisivat tilannetta entisestään.

Tällä hetkellä Tampereella jonotusajat lääkäreiden vastaanotoille ovat liian pitkiä. Tätä tilannetta ei voida nyt korjata vain lisäämällä palvelutuotantoon rahaa vaan on myös mietittävä mitä asioita voitaisiin tehdä toisin. Perusterveydenhuoltoa onkin uudistettava vastaamaan tämän hetken tarpeita. Uudistamistyöhön on Tampereella jo ryhdytty.

Tampereella käytössä olleesta omalääkärijärjestelmästä tullaan luopumaan. Henkilöstön vaihtuvuuden vuoksi kaikilla kaupunkilaisilla ei ole käytännössä ollut omalääkäriä, eikä tavoiteltuja pitkäaikaisia hoitosuhteita ole muodostunut. Uudeksi toimintamalliksi tulee listautumismalli. Malli tarkoittaa sitä, että paljon palveluja käyttävät tamperelaiset voivat listautua haluamansa lääkärin potilaiksi. Tämä mahdollistaan pitkäaikaisen hoitosuhteen syntymisen paljon palveluja käyttäville kuten pitkäaikaissairaille eikä heidän tarvitse jokaisella vastaanotolla aloittaa asiaansa alusta vaan tilanne on valmiiksi tuttu hoitavalla lääkärille. Vähemmän ja satunnaisesti terveydenhuollon palveluita käyttäville malli mahdollistaa vastaanotolle pääsyn kenelle tahansa lääkärille jolla on vastaanottoaika vapaana millä tahansa terveysasemalla. Listautumismalli on ollut jo vuodesta 2013 alkaen toiminnassa Tesoman ja Linnainmaan terveysasemilla.

Listautumismallin lisäksi käyttöön on otettu lääkäri-hoitaja-työparimalli, jota laajennetaan terveysasemille tilojen sen salliessa. Sama lääkäri ja hoitaja työskentelevät työparina ja lääkärin vastaanotolle kuljetaan hoitajan vastaanoton kautta. Kaikki terveysasemalle hakeutuvat eivät välttämättä tarvitse käyntiä lääkärin vastaanotolla, vaan hoitajan vastaanotto riittää. Tämä vapauttaa lääkäreiden vastaanottoaikoja niitä tarvitseville.

Sähköisiä palveluita tullaan lisäämään ja kehittämään. Nyt vastaanottoajan voi varata sairaanhoitajalle tai terveydenhoitajalle sähköisesti kaupungin verkkosivujen kautta. Ajan voi varata mille tahansa terveysasemalle jossa on vapaita aikoja. E-resepti on jo terveysasemien arkea. Kaupunkilaisten käyttöön ovat tulleet myös Terveystasku-palvelut, joiden avulla omia tietoja ja terveyttä voi seurata. Tiedot ovat myös asiakkaan niin halutessa terveydenhuollon ammattilaisten käytössä. Sähköisen potilastiedon Kanta-arkisto tulee helpottamaan tiedonkulkua perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Kaupunkilaisia kuullaan palveluihin liittyen aikaisempaa paremmin. Tipotien ja Tesoman terveysasemilla toimivat jo asiakasraadit, jotka osallistuvat palveluiden kehittämiseen.

Kuluvan vuoden talousarvioon lisättiin miljoona euroa perusterveydenhuollon kehittämiseen. Tavoitteena on erityisesti pitkien jonotusaikojen lyhentäminen. Saadulla rahalla on terveysasemille palkattu muun muassa lääkäreitä, hoitajia ja psykologi. Kaikki palkatut henkilöt aloittavat työnsä syksyn aikana, pääosa on aloittanut jo keväällä. Moniammatillisuutta lisätään toimintatavoissa. Terveysasemilla työskentelee muun muassa mielenterveystyöpareja, joissa on psykologi ja psykiatrinen sairaanhoitaja. Pitkäaikaissairauksien, kuten diabeteksen hoidon osaamista pyritään lisäämään.

Terveysasemien jonotilanteessa ja asiakastyytyväisyydessä on suuria eroja. Näitä eroja ei pystytä lyhyessä ajassa helposti ratkaisemaan, vaan ratkaisut edellyttävät pitkäjänteistä työtä. Tampereella on lähdetty liikkeelle edellä mainituilla keinoilla.

Tällä hallituskaudella toteutettava sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus tuo oman haasteensa palveluiden järjestämiselle muuttamalla kuntien toimintaa huomattavasti. Sote-uudistusta ei kuitenkaan kannata jäädä odottelemaan vaan palveluita on kehitettävä kaupungin omin voimin jo ennen uudistuksen toteutumista.

 

Mikko Aaltonen

apulaispormestari

2 Kommentit

  • Marja Kallonen 12/11/2015 17:18

    Apulaispormestari Aaltonen kirjoitan muutaman omakohtaisen huomion Lielahden terveysaseman omalääkärini Milla Kapasen toiminnan pohjalta. Olen tällä hetkellä työkyvyttömyyseläkeläinen, pitkään mm. rintasyöpää sairastanut nainen 56v. Omalääkäri suhde on toiminut melko hyvin. Käyn vastaanotolla noin kaksi kertaa vuodessa. Vaikea syöpäni todettiin TAYS.ssa noin viisi vuotta sitten toistaiseksi parantuneeksi. Hoito siirrettiin kaupungin perussairaanhoidon vastuulle, omalääkäri Milla Kapasen lähetteiden varassa tehdään parin vuoden välein RINTAKLINIKALLA mammografia. Syöpä on siis ollut todettu sekä imusolmukkeisiin että osittain luustoon levinneenä heti todettaessa v -95. Taistelu on ollut pitkää. Noin puoli vuotta sitten syövän puoleinen käteni kipeytyi tosi kovaa ja repivää kipua luustossa että lihasten ja jänteiden alueella. Kävin kaksi kertaa Kapasen vastaanotolla, mutta hän ei antanut lähetettä Hatanpäälle käden röntgenkuvaukseen. Tästä on aiheutunut paljon kipua ja pelkoa, että pääseekö aiemmin hyvin hoidettu syöpä leviämään sen vuoksi
    että en pääse perusrtg tutkimuksiin, koska en saa lähetettä. Minulla ei ole varaa maksaa tuhansia euroja yksityisklinikoille. Voisitteko te ystävällisesti hieman ohjeistaa perusterveyden huoltoa, että todella vaikeat sairaudet hoidetaan siten kuin erikoissairaanhoidon käypä hoito suositukset ohjeistavat. TAYS.ssa kova kipu luissa kuvattiin aina samalla käynnillä. Olen tietenkin väsynyt, mutta lääkäriltä odotan enemmän joustavuutta. Sairauksista on aiheutunut stressiä. Toivoisin huomioitavan se seikka, että suomen kielen tulisi olla hyvä, kun kyse on vaikeista asioista. Lääkäri ei saa muodostua kuin tulpaksi hoidon lääketieteelliselle pätevyydelle. Olen kiitollinen saamasta hoidosta, ehkä näistä asioista on apua myös muille vaikeasti sairaille. Aviomieheni on tällä hetkellä työtön, molemmat olemme sitä mieltä että julkisen sektorin pitäisi olla joustavampi. Molemmat olemme tehneet työtä Tampereen hyvinvoinnin eteen. Hammashoito on viime aikoina ollut hyvää. Toivon teiltä vastausta, miten minun tulisi toimia, jos en pyynnöistäni huolimatta pääse tarvitsemaani rtg tutkimukseen, ja tunnen näin ollen hoidon olevan alistavaa ja jopa kaltoinkohtelua. Maksan itse kaikki käynnit ja sairauskuluni, joten olen melko kuormittunut.
    Olen lukenut huolestuneena että juuri Länsi-Tampereen alueella syöpäkuolleisuus on tilastollisesti merkittävästi suurempaa kuin muualla Suomessa. Kiitos jos ehditte hieman perehtyä tähän asiaan juuri lääkärien joustavuutta palvelussa tarkastellen. Hyvää jatkoa.
    TAYS.ssä lääkärit vaihtuivat usein, mutta se ei minua haitannut niin paljon, mutta kun yksi ja ainoa lääkäri alkaa tuntumaan vuosikymmenen jälkeen liian joustamattomalta siitä tulee stressiä. Aina pitäisi olla sairaalle vaihtoehtoja. kiittäen Marja Kallonen. Lentävänniemi.

    • Mikko Aaltonen 20/11/2015 08:45

      Kiitos palautteesta. Ikävä kuulla tilanteestanne ja kokemuksestanne terveydenhuollon palveluista. Välitän palautteen eteenpäin. Jos ette saa apua tilanteeseenne niin voitte toki olla yhteydessä minunn sähköpostilla osoitteeseen: mikko.aaltonen@tampere.fi tai puhelimella numeroon 040 8063 691.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei jaeta eteenpäin. Täytä puuttuvat kentät *