Viime maanantaina 7.11.2016 Tampereen kaupunginvaltuusto teki historiallisen päätöksen Tampereen raitiotien rakentamisesta. Päätös syntyi äänin 41 puolesta 25 vastaan ja yksi tyhjä. Tulos oli selkeä kyllä raitiotielle. Vuosia ja vuosikymmeniä puhuttu hanke oli päätetty toteutettavaksi.
Kokous itsessään kesti jälleen tuntikausia. Äänessä olivat lähinnä ratikanvastustajat jotka luettelivat samat ennakkoluulonsa ja paikkansa pitämättömät väitteet kuin kaikissa aikaisemmissakin kokouksissa. Asia oli jätetty jo kerran pöydälle jotta voitaisiin esittää uusia kysymyksiä. Uusia kysymyksiä ei kuultu lukuun ottamatta oleellista huolenaihetta ”säilyykö Kalevan ABC?” Vastaus oli, että kyllä säilyy. Kokous sai vastustajien puheiden myötä koomisia piirteitä. Huvittavimpiin puheisiin kuului yhden valtuutetun huoli siitä, että ratikka pitää kammottavaa meteliä ja että se on samaan aikaan niin hiljainen, etteivät kuurot kuule sitä mikä aiheuttaa vaaratilanteita. Kokous sai valtakunnallista huomiota ja tuhannet ihmiset seuraisivat kokousta nettilähetyksen kautta. Vastustajien ansiosta Tampere ei näyttäytynyt järkevän päätöksenteon paikkakuntana vaikka päätös lopulta järkevä olikin.
Vasemmistoliiton valtuustoryhmästä käytettiin puheenvuoroja harvakseltaan. Itse käytin yhden puheenvuoron ja yhden repliikin. Olimme kantamme jo kertoneet ja meidän puolestamme olisi voitu mennä suoraa päätökseen. Ratikanvastustajat viivyttivät kokousta tahallaan käyttäen puheenvuoroja toisensa jälkeen ja puhuen samat asiat moneen kertaan. Oman ryhmämme hiljaisuus näkyi siinä, että mediassa me ja meidän mielipiteemme eivät juuri saaneet näkyvyyttä. Olisi ehkä pitänyt olla äänessä enemmän jotta kanta olisi tullut kaikkien tietoon. Vasemmistoliiton ryhmä kannatti yksimielisesti ratikkaa.
Raitiotie on hyvä investointi. Joukkoliikenteen kapasiteetti kasvaa ja laatu paranee. Matkustamisesta tulee nopeampaa ja mukavampaa. Ratikka mahdollistaa myös kaupungin kehittämisen. Sen myötä esimerkiksi Hiedanrannan uudesta kaupunginosasta voidaan rakentaa oikeasta kaupunkimainen alue eikä autoiluun perustuvaa lähiötä joita Tampereella on ihan riittävästi. Olemassa olevaa kaupunkirakennettakin voidaan tiivistää kun kaupungissa on joukkoliikennejärjestelmä joka pystyy kuljettamaan suuren joukon ihmisiä. Suomessa ei ole oikeastaan 1950-luvun jälkeen rakennettu oikeaa kaupunkia nyt sen Tampereella mahdollista.
Tulevaisuudessa tulemme näkemään ratikanvastustajilta monenlaisia temppuja joilla he koittavat kaataa hankkeen tai ainakin jarruttaa sitä. Epäilen, että ensimmäisen kerran näitä nähdään ensi maanantaina 14.11.2016 kun valtuusto kokoontuu päättämään vuoden 2017 talousarviosta. Talousarviokokouksessa vastustajat tulevat esittämään ratikkahankkeen rahoituksen poistamista talousarviosta, puhuvat asiasta pitkään ja samat jutut kuin viime maanantainakin sekä lopulta tekevät lukemattomia muutosesityksiä aiheesta. Toivon olevani väärässä tämän suhteen mutta pelkään pahoin, että en ole. Ratikkaa koitetaan varmasti myös nostaa vaaliteemaksi ensi kevään kuntavaaleissa vaikka rakennustyöt ovatkin silloin jo käynnissä.
Vaikka ratikasta puhutaan vielä tulevinakin vuosina paljon on päätös kuitenkin nyt tehty. Ratikka tulee Tampereelle. Luulen, että muutaman vuoden kuluttua ratikan käyttöönotosta siitä on tullut osa kaupungin identiteettiä ja Tamperetta. Kukaan ei enää muista vastustaa sitä ja siitä ollaan ylpeitä. Näin on käynyt kaikille muillekin Tamperelaisille suurille hankkeille joita on alkuun vastustettu.
Jätä kommentti