Alla kaupunginvaltuuston kokouksessa 16.6.2014 pitämäni ryhmäpuheenvuoro
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, tamperelaiset
Tampereella on puhuttu pitkään raitiotien rakentamisesta. Asiasta on keskusteltu jo sata vuotta sitten ja tällä vuosituhannella keskustelu on ollut jatkuvaa. Tampereen kaupunki ja koko Tampereen kaupunkiseutu on muuttovoittoaluetta ja asukasmäärä kasvaa joka vuosi. Kaupungin liikennejärjestelmän ja erityisesti joukkoliikenteen on pysyttävä tämän kehityksen mukana. Tampereen sijainti kapealla kannaksella lisää hyvin toimivan joukkoliikenteen merkitystä. Kasvavassa kaupungissa ihmisten on päästävä liikkumaan.
Raitiotie on hyvä ratkaisu Tampereen joukkoliikenteen kehittämisessä. Vasemmistoliitto on suhtautunut raitiotiehankkeeseen positiivisesti ja hanke on mukana myös pormestariohjelmassa. Raitiotietä ei tehdä ainoastaan nykypäivää varten vaan se tehdään tulevaisuutta silmällä pitäen. Jo nyt Tampereella on ruuhkia ja vilkkaimpaan aikaan bussit ovat täynnä matkustajia. Ruuhkahuiput ovat kuitenkin vielä toistaiseksi melko lyhyitä. Nykytilanteeseen voitaisiin ehkä vielä vastata bussiliikenteen lisäämisellä mutta tulevaisuudessa se ei enää riitä vaan tarvitaan tehokkaampi joukkoliikennejärjestelmä eli raitiotie. Raitiotie on rakennettava nyt eikä vasta sitten kun liikenne on täydellisen jumissa. Helsinkikään ei nykyään selviäisi ilman metroa jonka rakentaminen 30 vuotta sitten oli viisas ja tulevaisuuden huomioiva ratkaisu. Meidän on Tampereella tehtävä nyt samanlainen tulevaisuuteen katsova päätös ja rakennettava ratikka. Raitiotie on nähty ratkaisuksi myös monissa eurooppalaisissa kaupungeissa kuten myös Yhdysvalloissa.
Raitiotie mahdollistaa ennen kaikkea sujuvamman liikkumisen useammalle tamperelaiselle. Vasemmistoliitto näkee tämän tärkeänä asiana kaupunkilaisten tasavertaisuuden kannalta, jokaisella on oltava mahdollisuus liikkua omassa kaupungissaan ja päästä esimerkiksi erilaisten palvelujen luokse. Ratikka myös mahdollistaa entistä paremmin sen, että kaupungissa voi elää ja asua ilman autoa. Nykyiseen bussiliikenteen verrattuna ratikka on nopea liikenneväline mikä varmasti kasvattaa sen suosiota Ratikka on myös ympäristöystävällinen vaihtoehto. Pakokaasu ja meteli kaupungin keskustassa vähenevät ja keskustasta tulee entistä houkuttelevampi paikka asua ja viettää aikaa. Ratikka vie myös vähemmän katutilaa kuin vastaavan matkustajamäärän liikutteluun tarvittava bussikalusto. Busseilla ei päästä vastaaviin hyötyihin siitä riippumatta vaikka ne toimisivat jollakin muulla voimanlähteellä kuin polttomoottorilla. Lähijunaliikenne ei myöskään voi tuoda samoja hyötyjä koska Tampereen asutus on keskittynyt muualla kuin radan varrelle eikä esimerkiksi Hervantaan kulje rautatietä.
Raitiotiehankkeen kustannukset ovat suuret. Tämä investointi kannattaa kuitenkin tehdä koska arvioidut tulot ovat myös merkittäviä. Joukkoliikenteeseen olisi joka tapauksessa investoitava eikä ilmaisia vaihtoehtoja ole. Bussikaluston lisähankinnat maksaisivat myös ja bussien käyttöikä on huomattavasti lyhyempi kuin raitiovaunuilla. Raitiotie on hanke joka vaikuttaa laajaan joukkoon tamperelaisia ja huomattavasti kannatettavampi investointi kuin esimerkiksi Rantaväylän tunneli.
Raitiotie mahdollistaa Tampereen kasvun ja kehityksen maan kakkoskeskuksena. Se mahdollistaa myös uudenlaisen ja tehokkaamman maankäytön. Se kertoo myös Tampereen halusta investoida uuteen ja kehittyä eteenpäin. Raitiotien myötä Tampere nousee kaupunkina uudelle tasolle.
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä kannattaa päätösesitystä ja raitiotiehankkeen toteuttamista. Suuri osa ryhmästämme on kuitenkin sitä mieltä, että Pispalan kannaksella raitiotien pitää kulkea Pispalan valtatiellä. Tärkeintä meille kuitenkin on se, että raitiotie rakennetaan eikä se mistä sen linja täsmällisesti kulkee.
Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, tamperelaiset – ratikka on rakennettava!
1 Kommentti
Jätä kommentti