Toimeentulotuki ja laki

Politiikassa on onneksi aina välillä jotain hyvääkin kerrottavaa vaikeista ajoista huolimatta. Viime viikolla tällainen positiivinen asia oli Aluehallintoviraston päätös poistaa Tampereen kaupungille asetettu sakonuhka joka liittyi toimeentulotukihakemusten käsittelyyn. Tampere olisi joutunut maksamaan sakko jos toimeentulotukihakemusten käsittelyä ei olisi saatu tehtyä lain velvoittamassa seitsemässä päivässä. Aamulehti uutisoikin asian heti tuoreeltaan, kirjoituksen näkee tästä.

Pitkittyneet käsittelyajat ovat olleet ongelma vuosikausia eikä tilanteeseen saatu korjausta. Nyt kuitenkin käsittelyssä ollaan oltu säädetyissä rajoissa viime vuoden elokuusta lähtien. Mistään sattumasta ei ole kyse siinä, että asia korjaantui. Itse asetin tämän asian korjaamisen yhdeksi tärkeimmäksi tavoitteekseni. Tampereen kaupungin on mielestäni noudatettava lakia ja heikoimmassa asemassa olevia autettava. Aikaisempien apulaispormestarien kaudella tilanne ei korjaantunut mutta nyt muutos saatiin aikaiseksi.

Aamulehden juttua on korjattava sen verran, että sijaisten käyttö ja ylityöt eivät ole pysyvä järjestely vaan niillä saatiin kasaantuneet hakemukset purettua ja päästiin tilanteeseen jossa hakemukset saadaan käsiteltyä olemassa olevan henkilöstön voimin. Työtä ja valvontaa lain edellyttämässä käsittelyajassa pysyminen kuitenkin vaatii, hakemusten määrä kasvaa edelleen.

3 Kommentit

  • Trackback: Tuottavuutta määräajoilla | Sekalaista höpinää
  • kari 16/06/2015 11:57

    Hmmmm……

    Joskus olisi kiva saada tilastotietoa siitä, että mikä on keskimääräisesti yhden hakemuksen käsittelyaika. Eli puhutaanko minuuteista, tunneista vai päivistä.

    Kysymys on siksi mielenkiintoinen, että jos hakemuksen keskimääräinen käsittelyaika on esimerki 3 tuntia, niin mitä hakemus tekee sen jäljelle jäävän 45 tuntia järjestelmässä. Sitä aikaa kutsutaan tuolla leanissa hukaksi. Eli tällöin hakemusen seisottaminen järjestelmässä ei tuo sille mitään lisäarvoa.

    Hakemusten käsittelyssä voisi tavoiteajaksi määritellä lakisääteisen ajan sijaan vaikkapa tunnin. Tällöin olisi visio siitä nopeudesta missä hakemus pitäisi asiakaspalvelun nimissä käsitellä. Ja mittari mittaisi sitä, että päästäänkö siihen. Olisi jokin tavoite palvella nopeasti.

    Nykyään mitataan vain sitä, että joudummeko maksamaan uhkasakkoja. Miksei pohdita sitä, että kuinka päätös saadaan päivässä. Se vain vaatii, että on kunnon visio eikä tuijoteta lakipykäliä 🙂

    Kari…

    • Mikko Aaltonen 03/08/2015 12:21

      Terve

      Valitettavasti minulla ei ole tähän antaa vastausta. Asiaa voisi kyllä selvittää. Aika riippuu varmasti paljon hakemuksesta ja käsittelyaika todennäköisesti vaihtelee kymmenistä minuuteista useisiin tunteihin.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei jaeta eteenpäin. Täytä puuttuvat kentät *